Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
27.06.2024 27 czerwca 2024

Konsumenci zwracają uwagę na działania producentów na rzecz ochrony środowiska

   Powrót       20 czerwca 2024       Zrównoważony rozwój   

Zaangażowanie producentów towarów w ochronę środowiska jest ważne dla 68 proc. konsumentów - wynika z opublikowanego w środę badania EKObarometru. Dodano, że 57 proc. badanych obawia się, że obecni w mediach działacze ekologiczni wykorzystują ekologię do autopromocji.

Jak wskazano w VI edycji badania przeprowadzonego przez agencję SW Research, niemal 7 na 10 (68 proc.) konsumentów zwraca uwagę na to, czy producenci różnych marek angażują się w ochronę środowiska, a blisko połowa (46 proc.) przyznaje, że stara się wybierać marki, które aktywie angażują się w działania przeciwdziałające zmianom klimatycznym. Zauważono też, że 27 proc. respondentów oświadczyło, że nie zapłaci więcej za produkt marki zaangażowanej w działania na rzecz środowiska.

Według autorów publikacji, rosnąca świadomość ekologiczna Polaków to pozytywny sygnał, jednak wraz z jej wzrostem rośnie apetyt biznesu na korzystanie z ekologicznych argumentów w celu podniesienia atrakcyjności swoich produktów i usług.

Czytaj też: Ponad połowa Polaków zauważa problem odpadowy. Co trzeci z nas na niego nie reaguje

Badanie wykazało również, że klientów do zakupu produktów i usług przekonuje tzw. pierwiastek naukowy, który uwiarygadnia ekologiczny przekaz reklamy. Ponadto, dla 56 proc. pytanych ważne są certyfikaty społeczne i środowiskowe umieszczone na opakowaniach. - Certyfikaty jakości oraz materiał, z którego wykonane jest opakowanie znajdują się wśród czterech kluczowych czynników wyboru między produktami, które nie różnią się od siebie ani jakością, ani ceną - wskazano w raporcie.

O sile tzw. zielonego marketingu świadczy fakt, że co drugi respondent (51 proc.) przyswoił sobie przekonanie, że żywność ekologiczna jest smaczniejsza od produkowanej standardowymi metodami. Natomiast 57 proc. stwierdziło, że kwestie środowiska i ekologii są dla nich ważne, ale nie stać ich na kosztowne, bardziej ekologiczne produkty i usługi.

- Podobnie jak rok temu, mamy tu do czynienia z wyraźną polaryzacją - z jednej strony 39 proc. Polaków przyznaje, że zielony marketing przyczynia się do wzrostu świadomości ludzi na temat problemów ze środowiskiem. Z drugiej zaś 34 proc. deklaruje, że nie wierzy w jego szczerość - zwrócili uwagę autorzy publikacji.

Czytaj też: Suwerenność żywnościowa wyzwaniem dla lokalnych władz. Apel do samorządów

Według autorów badania alarmujący jest to, że 57 proc. obawia się, iż obecni w mediach działacze ekologiczni wykorzystują ekologię do autopromocji.

W publikacji odniesiono się również do obowiązującej od 24 marca br. unijnej dyrektywy 2024/825, znanej jako tzw. dyrektywa greenwashingowa, która zawiera wytyczne dla firm wskazujące, jak uczciwie prowadzić komunikację marketingową, by nie nadużywać zaufania konsumentów.

EKObarometr to cykl badań poświęcony analizie aktualnych postaw i nastrojów polskich konsumentów wobec szeroko pojętej ekologii obecnej w różnych sferach życia. Realizowany jest przez agencję SW Research od I kwartału 2020 r. Ostatnią, VI edycję badania, przeprowadzono w dniach 29 kwietnia - 12 maja br. na próbie 1500 Polaków w wieku 16-80 lat.

Źródło:

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Resort przemysłu zajmie się gospodarką wodorową, paliwami i energią jądrową (21 czerwca 2024)MKiŚ i ME chcą rozmawiać z NGO's ws. nauki o klimacie w szkołach (20 czerwca 2024)30 lat Europejskiej Agencji Środowiska. Przegląd raportów (19 czerwca 2024)Forum Inteligentnego Rozwoju odpowiada na potrzeby Zielonej Transformacji (12 czerwca 2024)Tsunami legislacyjne w sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju (12 czerwca 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony