Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
12.05.2024 12 maja 2024

Polska z ponad połową środków przeznaczonych na budowę infrastruktury tankowania wodoru

   Powrót       19 kwietnia 2024       Energia   

- 62 mln euro bezzwrotnego wsparcia z UE otrzymał realizowany przez Orlen projekt „Clean Cities - Hydrogen mobility in Poland”. Dofinansowanie obejmie budowę w Polsce 16 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru i instalacji produkcji „zielonego”, odnawialnego wodoru - podał koncern.

Jak poinformował w czwartek Orlen, Komisja Europejska opublikowała wyniki kolejnego naboru w ramach konkursu CEF „Alternative Fuels Infrastructure Facility”, który ogłosiła Europejska Agencja Wykonawcza ds. Klimatu, Środowiska i Infrastruktury (CINEA). 42 projekty otrzymały dotacje na łączną kwotę 424 mln euro, przy czym projekty zakładające budowę infrastruktury do tankowania wodoru ponad 120 mln euro; z tego połowa to dofinansowanie dla projektu realizowanego przez polski koncern multienergetyczny.

- Realizowany przez Orlen projekt „Clean Cities - Hydrogen mobility in Poland” otrzymał bezzwrotne dofinansowanie w wysokości 62 mln euro. Unijne wsparcie dotyczy budowy 16 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru, rozmieszczonych w różnych regionach Polski, a także budowy instalacji produkcji zielonego odnawialnego wodoru, w oparciu o elektrolizę wody zasilanej odnawialnymi źródłami energii - podkreślił koncern. Zaznaczył, że uzyskane wsparcie "to największy grant w historii instrumentu Łącząc Europę w obszarze wodoru".

Czytaj też: Gaj Oławski: 13 mln złotych na budowę ogólnodostępnej stacji tankowania wodoru

- Jednym z kluczowych elementów transformacji energetycznej jest rozwój paliw alternatywnych, w tym wodoru. Widzimy, że w kolejnych latach będzie on odgrywał istotną rolę, szczególnie w przemyśle, transporcie ciężkim i publicznym - poinformował dyrektor Biura Technologii Wodorowych i Paliw Syntetycznych w Orlenie Grzegorz Jóźwiak. Zwrócił uwagę, że zeroemisyjna komunikacja miejska jest szczególnie ważna w dużych miastach, które na ten cel mogą pozyskać dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz z programów unijnych.

- Sukcesywnie więc rośnie zainteresowanie pojazdami z napędem wodorowym. Dlatego, razem z samorządami w całej Polsce, rozwijamy ten rodzaj transportu. Na przykładzie otrzymanego dofinansowania widzimy, że to właściwy kierunek, zbieżny z tym, który wyznaczyły unijne instytucje – dodał Jóźwiak, cytowany w komunikacie koncernu. Orlen wyjaśnił, że unijne wsparcie zostało przekazane na realizację trzeciej fazy projektu „Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland”. W ramach pierwszych dwóch etapów koncern prowadzi budowę 8 stacji tankowania wodoru w całej Polsce oraz instalacji produkcji wodoru jakości automotive we Włocławku - inwestycje te już wcześniej otrzymały dofinansowanie w wysokości 70 mln zł z funduszu unijnego Łącząc Europę. W ramach tych środków, jak przypomniał koncern, uruchomiono m.in. dostawy paliwa wodorowego dla pojazdów komunikacji miejskiej w Poznaniu oraz rozpoczęto testy stacji tankowania wodoru w Katowicach. W informacji wspomniano, że kolejne stacje tankowania wodoru będą uruchamiane w Pile, Warszawie, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Bielsku-Białej i Włocławku. Będą to obiekty ogólnodostępne, przeznaczone do zasilania autobusów miejskiej komunikacji publicznej, samochodów osobowych i pojazdów ciężarowych.

Jak uściślił Orlen, w trzecim etapie projektu, przy wykorzystaniu przyznanych środków unijnych, koncern planuje zbudować kolejnych 16 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru, które będą rozmieszczone w sieci TEN-T (transeuropejskiej sieci transportowej) w różnych częściach kraju. Oprócz tego, w Szczecinie Orlen planuje budowę instalacji do produkcji wodoru jakości automotive, w oparciu o elektrolizę wody zasilanej odnawialnymi źródłami energii (...).

Do 2030 r. Grupa Orlen zakłada budowę sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji. Wodór będzie dostarczany do nich - jak zapowiada koncern - dzięki wybudowaniu europejskiej sieci hubów wodorowych, zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero i niskoemisyjny wodór (...).

Źródło:

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Co sądzimy o polityce klimatycznej? 78% poparcia dla inwestycji w OZE, ale prawie 75% boi się strat (10 maja 2024)Zielone technologie to dziś 4% wzrostu globalnego PKB. USA i UE gonią Chiny w produkcji baterii (08 maja 2024)90 mln euro na wsparcie zrównoważonego rozwoju miast. Czas do 14 października br. (08 maja 2024)Qair Polska zdobywcą tytułu cPPA Leader in Poland 2023 (07 maja 2024)Opublikowano sprawozdanie podsumowujące działania URE w 2023 r. (07 maja 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony